Zabawa z rodzicami jest dla każdego dziecka potrzebą emocjonalną. Stanowi dla niego wartość samą w sobie, przede wszystkim z uwagi na okazywane mu zainteresowanie. Ponadto wspólna zabawa wspiera rozwój społeczny i emocjonalny małego człowieka, który uczy się pod okiem rodziców, w jaki sposób należy okazywać swoje emocje i współdziałać z drugą osobą. Z powodu izolacji, takie umiejętności bez wątpienia bardzo przydadzą mu się w kontaktach z rówieśnikami, po powrocie do szkoły. Rodzice zazwyczaj zdają sobie z tego sprawę, lecz nawał zawodowych i rodzicielskich obowiązków sprawia, że brakuje im czasu. Trzeba jednak pamiętać, że przyjemne chwile spędzone z rodzicami pozostają w pamięci człowieka na całe życie. Warto więc, mimo wszystko wygospodarować kilka chwil, by przeżywać ze swoją pociechą radość płynącą ze wspólnej zabawy. Nie ważne czy to uczeń pierwszej czy ósmej klasy, najważniejsze dla niego jest bycie razem z rodzicami.

Każde dziecko i rodzic lubią coś innego. Mam nadzieję, że wybierzecie coś ciekawego dla swojej rodziny. Dodatkowo zaproponowane zabawy rozwijają między innymi sprawność grafomotoryczną, motorykę dużą i małą, percepcje wzrokowo-słuchową oraz orientacje przestrzenną.

  • Zabawy rysunkowe:

Dorysuj element

Jeden z uczestników zabawy rysuje coś na kartce. Pozostali kolejno dorysowują coś od siebie. Zabawa trwa tak długo aż powstanie jakiś obrazek. Można podać wspólny temat pracy.

Sztuka w ciemno

Uczestnicy zabawy rysują coś po kolei z zamkniętymi oczami (np. każdy z nich rysuje domek z ogródkiem; dziewczynkę z kucykami, kokardkami, w sukience w kwiatki; chłopca trzymającego balonik itp.

Leonardo

Uczestnicy zabawy rysują jakąś umówioną rzecz lewą ręką (w przypadku osób leworęcznych – prawą).

Halo lewa… tu prawa

Uczestnicy zabawy rysują obydwiema rękami jednocześnie.

Zgadnij co to?

Jeden z uczestników zabawy rysuje coś, zasłaniając rysunek przed pozostałymi. Ich zadaniem jest odgadnąć co przedstawia rysunek. Mogą zadać tylko pięć pytań pomocniczych, na które można odpowiadać jedynie „tak” lub „nie”. Przed rozpoczęciem zabawy należy uzgodnić kategorię (np. warzywa, meble, środki lokomocji itp.)

Ilustrowanie dziwnych słów

Uczestnicy zabawy ilustrują tajemnicze słowa np. kwiatostolik, owocomłot, zebroptak, śniegomotyl, misiodrzew itp.

Kanciaste rysunki

Na kartce w kratkę uczestnicy zabawy rysują dowolne przedmioty, zamalowując tylko kratki. W ten sposób można narysować np. motyle, samochody, drzewa itp.

  • Zabawy ruchowe:

Rób to co ja

Jeden z uczestników zabawy pokazuje ruchy, które pozostali mają za zadanie naśladować.

Pomnik

Uczestnicy zabawy spacerują po pokoju. Na hasło osoby prowadzącej „pomnik” zastygają w jakiejś wybranej pozycji. Prowadzący podchodzi do każdego uczestnika zabawy i próbuje sprowokować go, aby się poruszył (np. rozśmieszyć). Kto się poruszy oddaje osobie prowadzącej jakiś fant, który może odebrać po zakończonej zabawie na przykład za „całusa” lub chwilę przytulania.

Powódź

Uczestnicy zabawy spacerują po pokoju. Osoba prowadząca zabawę mówi np.:

chodzimy po łące, zbieramy kwiatki, łapiemy motylki. Na hasło „powódź” uczestnicy zabawy muszą szybko stanąć wyżej np. na krześle czy kanapie.

Inne propozycje:

– chodzimy po górach, pokonujemy wysokie zaspy śniegu, podziwiamy widoki … (hasło „Yeti”)

– chodzimy po lesie, zbieramy jagody i borówki, szukamy grzybów … (hasło „wilk”)

– chodzimy po plaży, zbieramy muszelki, szukamy bursztynów … (hasło” wysoka fala”)

– pływamy w morzu, jest cieplutka woda, świeci słońce … (hasło „rekin”)

Zimno – ciepło

Jeden z uczestników zabawy wychodzi do innego pomieszczenia lub zamyka oczy. Jedna osoba chowa w wybranym przez siebie miejscu jakąś rzecz np. maskotkę. Osoba, która wyszła wraca i szuka schowanej rzeczy, a pozostali uczestnicy zabawy podpowiadają jej, mówiąc „zimno” lub „ciepło”, a gdy jest bardzo blisko wołają „gorąco”.

Znajdź coś…

Osoba prowadząca zabawę prosi pozostałych uczestników, żeby każdy z nich znalazł w pomieszczeniu i dotknął, lub wskazał na przykład: (wygrywa ten kto pierwszy znajdzie)

– jakąś rzecz w kolorze czerwonym

– coś co ma nogi

– coś zrobionego z materiału

– coś drewnianego

– coś miękkiego

– coś, czym można się bawić itp.

  • Zabawy rozwijające bystrość umysłu:

Co tu nie pasuje…?

Zadaniem uczestników zabawy jest bez dłuższego zastanowienia powiedzieć jakie słowo nie pasuje do pozostałych i dlaczego.

Przykłady:

Pomidor – marchewka- ziemniak – burak

Żyrafa – papuga – hipopotam – gazela

Gazeta – zeszyt – książka- telewizor

Tort – kawa – herbata – mleko

Pies – kot – rybki – tygrys

Przeciwieństwa

Uczestnicy zabawy podają bez dłuższego zastanowienia przeciwieństwa różnych słów np.

ciepło – zimno, ciasno – luźno, jasno – ciemno, mokro – sucho, wysoko – nisko, wąski – szeroki, słodki – kwaśny, miękki – twardy, lato – zima itp.

Rzecz na ostatnią literę

Osoba rozpoczynająca zabawę wymawia słowo (rzeczownik), kolejny uczestnik zabawy musi wypowiedzieć słowo (rzeczownik) na literę kończącą poprzednie słowo itd. (np. walizka, atrapa, arbuz, zupa, agrest, tramwaj, jajko, oko, olbrzym, makaron, narcyz, zalew, wata, antena, akrobata, aparat, tornister, rower itd.).

Wymień rzecz na literę …

Osoba prowadząca zabawę rzuca kolejno do uczestników zabawy piłkę lub maskotkę, wymawiając słowa na umówioną literę. Uczestnicy odrzucają piłkę do prowadzącego, również wymawiając słowa na umówioną literę. Wcześniej uczestnicy zabawy uzgadniają słowo, na które nie należy łapać piłki. Na przykład: wymawiamy słowa na literę M (mama, makaron, mirabelka, miód, mrówka, młotek, masło, itd.; wcześniej umawiamy się, że nie łapiemy np. na słowo „miś”).

Prawda czy fałsz?

Uczestnicy zabawy bez dłuższego zastanowienia odpowiadają, czy wypowiadane przez prowadzącego zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe (przykłady: w grudniu kwitną tulipany, wszystkie zwierzęta mają cztery nogi, w lecie zawsze świeci słońce, oglądanie telewizji w nadmiarze jest szkodliwe, biegając trzeba przebierać nogami, księżyc zawsze jest okrągły, warzywa są zdrowe, w morzu żyją tyko ryby, itd.)

  • Zabawy twórcze:

Co ich łączy? Przykłady:

 Drzwi – król –spodnie

 Kangur – podróż – bagaż

 Trawa – żaba – groszek

 Serce – zegar – dzwon

 Siatkówka – zakupy – motyl

Z czym Ci się kojarzy?

Zadaniem uczestników zabawy jest wymyślić, jak najwięcej skojarzeń do danego słowa.

Na przykład:

 Chleb – ziarno – piekarz – śniadanie – kanapka – masło

 Książka – papier – biblioteka – szkoła – wieczór – wiedza

Torba – wakacje – podróż – zakupy – kangur – samolot

Zachęcamy do tego, by każdą zabawę rozpoczynał rodzic, żeby dziecko (dzieci) mogło się zorientować o co w niej chodzi, a następnie pozwolił mu ją prowadzić. Czuje się ono wtedy ważne i doceniane.

My dorośli nie bójmy się, choć na chwilę, zamienić w „dziecko” i też dobrze się bawić.

Życzymy radosnej zabawy!

Szkolny zespół pedagogiczno–psychologiczny.

 

Literatura:

Drapeau, Ch. (2002). Jak uczyć się szybko i skutecznie. Warszawa.

Nęcka, E. (2008). Trening Twórczości. Gdańsk.

Łuba, M. (2016). Głowa pełna pomysłów – jak ćwiczyć swoją kreatywność. „Życie Szkoły”, nr 9.

Szmidt, K. J. (1997). Porządek i przygoda: lekcje twórczości: program edukacyjny. Warszawa.

https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/scenariusze/dla-klas-i-iii/edukacja-spoleczna