„Warsztaty z inspektorem Krokodylem”
Na podstawie książki “Uczuciometr inspektora Krokodyla – poznaj, zmierz i kontroluj swoje uczucia” autorstwa Sussanny Isern. Innowacja była realizowana podczas zajęć świetlicowych, raz w tygodniu. Najważniejszym celem innowacji było rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych. Uczuciometr zawarty w książce dostarczył mnóstwa zabawy, a przy okazji pomógł w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej dzieci. Jest doskonałą pomocą w uczeniu najmłodszych, jak dokonać wglądu we własne uczucia i emocje, jak wyrażać to, co właśnie przeżywają, a także jak trafnie rozpoznawać, co czują inni. Kształtuje spostrzegawczość, wrażliwość i empatię.
Realizacja programu przyczyniła się do rozwijania w uczniach umiejętności radzenia sobie
z trudnymi emocjami.
W pierwszej części innowacji dzieci poznały Emoludki prezentujące dziesięć różnych uczuć
i stanów emocjonalnych: radość, strach, smutek, wstyd, złość, zaskoczenie, miłość, zazdrość,
zawiść oraz wstręt. Opisywały ich objawy oraz sytuacje, w jakich mogą się pojawić.
Druga część to zaproszenie do zabawy i wcielenia się w rolę detektywa. Do każdego z uczuć przypisana jest jedna historyjka z udziałem sympatycznego inspektora Krokodyla.
Dlaczego Lisek ma klamerkę na nosie, panna Sarna uciekła, a wilk Lupus gdzieś zniknął? Inspektor obserwuje zmiany w zachowaniu swoich przyjaciół i razem z dziećmi próbował odgadnąć,
co czują i co im się właśnie przydarzyło.
Trzecia część uczyła, jak radzić sobie z różnymi emocjami i w jaki sposób je kontrolować. Podsumowując, dzieci były bardzo zainteresowane zajęciami. Zawsze z chęcią słuchały czytanej historyjki, ich udział był aktywny.
Największym zainteresowaniem cieszył się “Uczuciometr” – koło z emocjami.
Uczniowie chętnie dzielili się swoimi przemyśleniami oraz towarzyszącymi im emocjami, widać było, że jest im to bardzo potrzebne.